FANDOM

Cristiano Ronaldo je portugalský útočník, ktorý oblieka dres svetového veľkoklubu Real Madrid. Od roku 2009 do konca sezóny 2015/2016 nastrieľal tento ofenzívny záložník v drese „Bieleho baletu” viac než 350 gólov v 335 zápasoch, čím prekonal argentínskeho futbalistu Lionela Messiho a momentálne je najlepším futbalistom na svete. Stal sa dvojnásobným držiteľom Zlatej lopty FIFA. Pred svojim prestupom do Madridu hral v Anglicku za Manchester United a s Red Devils slávil v roku 2008 triumf v Lige majstrov. Do španielskeho veľkoklubu prestúpil v roku 2009 za rekordných 94 miliónov eur (80 miliónov libier), pričom sa stal najdrahším prestupom futbalovej histórie. Získal tri medaily v reprezentačnom drese, striebro z EURA 2004, bronz z EURA 2012 a zlato z EURA 2016.

Je jednou z najvýraznejších osobností súčasného svetového futbalu a najväčšia nádej portugalského futbalu. Od mladosti hral v Sportingu Lisabon, kde bol považovaný za obrovský talent. Odtiaľ si ho neskôr vytiahol Sir Alex Fergusson do svojho tímu Manchester United. V druhej sezóne za Manchester United Ronaldo výkonnostne vyrástol a stal sa najplatnejším hráčom United. Svoju reprezentačnú kariéru začal v roku 2003, a to v zápase proti Kazachstanu.

Detstvo Edit

Cristiano sa narodil v meste Funchal na ostrove Madeira v Portugalsku v roku 1985. Marii dos Santos Aveirovej a Josému Dinisi Aveirovi sa narodil prvorodený syn. Matka chcela aby sa volal Ronaldo. Dolores obdivovala amerického prezidenta Ronalda Reagana, tak malý chlapec dostal meno po ňom. Aveirovci žili v jednej z najchudobnejších častí Madeiry. Možno kvôli chudobe má silné rodinné zväzky. Rodina vštepovala deťom svornosť, pokoru a lojalitu. Ronaldo videl v akých chudobných podmienkach žijú, ako musí jeho matka tvrdo pracovať a dal si záväzok, že zabezpečí, aby už nemusela nikdy pracovať. Nevynikal študijnými výsledkami. Škola ho nebavila. Vždy, keď prišiel zo školy, vzal si ovocie, matke povedal, že nemá žiadne úlohy a šiel von s futbalovou loptou. Futbal Ronalda bavil už od troch rokov. Behal po uliciach, kde jazdili autá, vždy s loptou pri nohách.

Futbalové začiatky Edit

Ronaldo Nacional.jpg

Cristiano Ronaldo v drese Nacionalu

V šiestich rokoch začal hrať za svoj prvý klub Andorinha, kde pôsobil jeho otec. Bol malý a chudý, ale neuveriteľne rýchly a stále s loptou pri nohách. Chcel robiť všetko sám a jeho jediným cieľom bolo vyhrať. Bolo jasné, že má veľký potenciál stať sa dobrým hráčom. Nikto však netušil, ako veľmi dobrý bude. Matka si priala, aby hral ako Luis Figo. V desiatich rokoch Ronaldo po prvýkrát prestúpil. Futbalový tím Nacional zaplatil za malého Ronalda loptami a dresmi. V Nacionale mal mladý talent zlepšovať sa. Už v 11 rokoch bol na Madeire hviezdou. Dostával aj svoje prvé prezývky, pre jeho rýchlosť mu vraveli včelička a pre jeho slzy, keď nevyhrali mu vraveli plačko. Čoskoro bolo jasné, že ani v Nacionale Ronaldo príliš dlho nevydrží. Nacional dĺžil veľkoklubu Sporting Lisabon 22 000 eur, ale nemali na zaplatenie. Preto ponúkli mladého Ronalda ako kompenzáciu. Sporting nikdy neocenil tak mladého hráča ani polovičnou cenou, mal ešte len 12 rokov. Aveirovci videli obrovskú príležitosť, preto našetrili na dve letenky do Portugalska a poslali Ronalda s matkou do Lisabonu. V roku 1997 sa mladý talent ukázal na tréningu Sportingu. Bolo šialené platiť tak vysokú čiastku za tak mladého hráča, ale všetci trenéri boli mladíkom oslnení.

Sporting CP Edit

Cristiano Ronaldo Sporting.jpeg

Mladý, ale už pekelne rýchly Cristiano Ronaldo

Pre Cristiana to bol nový začiatok a nebol vôbec jednoduchý. Rodina sa nemohla presťahovať s Ronaldom, musela zostať na Madeire a ťažko pracovať, aby chlapec mohol zostať na akadémii Sportingu. A tak Ronaldo odletel sám. Od svojich 12 rokov žil v podstate bez rodiny. Na mládežníckej ubytovni Sportingu bol najmladší. Toľko sa mu cnelo, že za vreckové kupoval len telefónne karty, aby mohol 2x týždenne zavolať domov. Postupne si však zvykal a jeho noví spoluhráči a tréneri sa stali jeho náhradnou rodinou. Ronaldo sa stále nerád učil, ale keď niekto potreboval pomôcť s učením, robil všetko pre to, aby pomohol, aj keď sa mu ostatní smiali, že nič nevie. Bol proste takí, chcel pomôcť každému. Na akadémiu nastúpil, aby sa stal futbalistom a ťažko na tom pracoval. Niekoľkokrát ho pristihli po dvanástej v noci, ako trénoval v posilovni bez povolenia. Pýtali sa ho: „Čo tu robíš Ronaldo?” On vždy odpovedal, že chce byť lepší, preto trénuje o jednej ráno.

Cristiano Ronaldo Sporting Manchester United.jpg

Cristiano Ronaldo proti Manchesteru United

Ronaldo bol už vtedy obrovská osobnosť. Nielenže pomáhal každému, kto pomoc potreboval, ale dokázal sa postaviť omnoho starším protivníkom a to nie len na ihrisku. Raz Ronalda a pár ďalších hráčov prepadli cestou z tréningu. Ronaldo, stále najmladší, bol jediným, kto neutiekol a pobil sa o svoje veci. Ten večer nikomu nič neukradli, Ronaldo všetkých ubránil. Aveirovci boli stále chudobná rodina, Ronaldo nemal značkové športové vybavenie, ako jeho spoluhráči. Už vtedy zarábal, ale bolo to len 50 eur mesačne. Rodina sa ho snažila podporiť ako len mohla. Cristianova sestra spomína, akú radosť mal zo značkových topánok, ktoré mu poslali. Ronaldo nikdy nezabudol, čo všetko preňho rodina urobila, ale v tej dobe nemal ešte na to, aby im mohol pomôcť. Preto sa neustále sústredil na svoje výsledky. Bol stále lepší, takže už sa od 15 rokov objavoval v mužstve „A” Sportingu. Nikto predtým ešte nehral v Sportingu v jednej sezóne za výber hráčov do 16 a 17 rokov za „B” tím ani za „A”. V 18 rokoch hral Ronaldo svoj posledný zápas v drese Sportingu Lisabon. K príležitosti otvorenia nového štadiónu pozval Sporting anglických „Rudých diablov” z Manchesteru. Manchester javil záujem o Ronalda a večer pred zápasom dokonca jednali o jeho prestupe, ktorý sa mal uskutočniť za rok. Už v polčase hráči Manchesteru United presvedčovali trénera Sira Alexa Fergusona, aby toho chlapca vzali.

Manchester United Edit

2003-2006 Edit

Cristiano Ronaldo MU 2003.jpg

Cristiano Ronaldo vo svojom debute v drese Manchesteru United proti Boltonu

Deň pred zápasom s Manchesterom United podpísali kluby predbežnú zmluvu o prestupe Cristiana Ronalda, s tým, že k prestupu prejde o rok. Po zápase bolo jasné, že na tak vynikajúceho futbalistu nemôže Manchester čakať rok a Alex Ferguson sa ho rozhodol získať za 12 miliónov libier ihneď. Najprv sa oňho začal zaujímať FC Liverpool, ale nakoniec Ronalda odmietol, pretože bol príliš mladý a trvalo by mu dlho, než by futbalovo dozrel. Avšak v roku 2003 sa o jeho služby začal zaujímať Alex Ferguson a čoskoro sa mladý Ronaldo hlásil na Old Trafford. Cristiano Ronaldo si konečne mohol splniť svoje sny, keď jeho plat vzrástol z 2 500 eur mesačne na 20 000 eur týždenne. Jeho matka Maria Dolores už nikdy nemusela pracovať. Vzal k sebe celú svoju rodinu, pretože si pamätal, čo všetko preňho urobili. Celej rodine začal pomáhať s plnením ich snov.

Už v prvom zápase za Manchester United 16. augusta 2003 bol Ronaldo najlepším hráčom. Cristiano Ronaldo prišiel do Manchesteru United ako potenciálna náhrada za Davida Beckhama, ktorý odišiel do Realu Madrid. Jeho štýl hry a driblovacie schopnosti čoskoro uchvátili celý Old Trafford. Avšak našli sa ľudia, ktorí pochybovali o tom, či je Ronaldo tým správnym nástupcom Davida Beckhama a či bude môcť nosiť dres s číslom 7, ako ho nosili Eric Cantona, George Best alebo Bryan Robson, ktorí sa stali legendami Manchesteru United. Ronaldo najprv odmietal dres s číslom 7 a požiadal o číslo 28, ktoré nosil v Sportingu.

Cristiano Ronaldo MU 2005.jpg

Cristiano Ronaldo v roku 2005

Manchester dal Ronaldovi jedinečnú príležitosť presadiť sa vo svetovom futbale. Od začiatku si Cristiano hru v Manchesteri veľmi vychutnával, na jeho kľučky a finty bola radosť pozerať. V roku 2004 pomohol Manchesteru k zisku FA Cupu, keď vo finále strelil jeden gól. Alex Ferguson po zápase vyhlásil, že Ronaldo bude patriť k najväčším hviezdam futbalu. V sezóne 2004/2005 Ronaldo skvelo obrátil zápas proti Arsenalu a svojimi dvoma gólmi sa podieľal na výhre Manchesteru 4:2. 19. augusta 2005 sa na polícii v Manchesteri prihlásili dve ženy, ktoré mal údajne Cristiano znásilniť. Cristiano sa však neľakol a dobrovoľne prišiel k výsluchu dokázať svoju nevinu. Bol to jeden z mnohých prípadov vo svetovom futbale, ako sa nečestní ľudia snažili vymaniť peniaze, provokovať či nechválne presláviť. V lete roku 2005 sa tiež mnoho špekulovalo o jeho možnom odchode do Realu, Barcelony či Chelsea. Portugalec sa rozhodol ostať verný anglickému klubu a ako dôkaz predĺžil zmluvu až do roku 2010.

Cristiano Ronaldo MU Wayne Rooney.jpg

Cristiano Ronaldo a Wayne Rooney

V sezóne 2005/2006 nastrieľal celkom 12 bránok včítane 30 yardovej strely, ktorú fanúšici Manchesteru United označili ako najkrásnejší gól sezóny. Začiatok zmienenej sezóny však vôbec dobrý nebol, pretože 7. septembra 2005 mu zomrel otec, čo Ronaldo dosť ťažko niesol. Ďalšou ranou bolo vyradenie zo základnej skupiny Ligy majstrov, ktorá po poslednom prehranou stretnutí s Benficou to Cristiano nezniesol a odišiel z ihriska. Pomerne skoro sa Ronaldo vzchopil a všetko sa vrátilo do starých koľají. Napriek tomu v lete 2006 prišla ďalšia rana, keď sa na majstrovstvách sveta stretli mužstvá Portugalska a Anglicka. V ňom Wayne Rooney šliapol (nech už úmyselne alebo nie) na ležiaceho Carvalha a rozhodca vytiahol kartu. Cristiano, ktorý k celému incidentu pribehol ako jeden z prvých údajne vyprosil pre Rooneyho červenú kartu. Celé Anglicko bolo razom na Ronalda naštvané, bol to zradca. Fanúšici sa mu začali mstiť a vyhrážať. Kvôli nátlaku Angličanov dokonca uvažoval o zmene pôsobiska na Primera División. Prestup do Realu sa podľa tisku javil ako hotová vec, nakoniec však hráč tlak ustál a po umiernení s Waynom pokračoval ďalej v pôsobení v Manchesteri.

29. októbra 2005 skóroval do siete Middlesborough a jeho zásah znamenal tisíci gól Manchesteru United v Premier League. Manchester však vtedy prehral 4:1. Vo februári sa trafil dvakrát do siete Fulhamu, ďalšie dve bránky pridal v Portsmouthe a trafil sa aj proti Wiganu. Mal na svojom konte už osem ligových striel. 26. februára 2006 hral Manchester s Wiganom finále Carling Cupu na štadióne v Cardiffe a Ronaldo strelil jeden zo štyroch gólov Manchesteru, čo bol jeho desiaty zásah v sezóne. Ronaldo bol taktiež menovaný fanúšikmi za najlepšieho mladého hráča roku 2005 a v ankete FIFA o najlepšieho hráča roku sa umiestnil na vynikajúcom dvadsiatom mieste.

2006 - 2008 Edit

Nasledujúca sezóna 2006/2007 bola pre Ronalda zlomová. Ohromne sa zlepšil, čo videl samozrejme aj Ferguson. Po celú sezónu naňho fanúšikovia mimo Old Trafford bučali. Cristiano na to reagoval po svojom. Ako tretí hráč histórie dokázal obhájiť cenu pre najlepšieho hráča mesiaca - november a december 2006. Podpísal nový päťročný kontrakt, ktorý z neho spravil najlepšie plateného hráča Manchesteru United.

Also on FANDOM

Random Wiki